onsdag 8 april 2009

En eloge till Michael Gajditza

Michael Gajditza har anmält Svenska Antipiratbyrån för dataintrång, jättebra! Jag känner att jag bidragit med viktig teknisk information till detta (både roligt och betryggande), Michael sammanställde allt på ett föredömligt sätt!
Jag hänvisar till Michaels blogg "Svensk Myndighetskontroll" för pdf-kopior av anmälan (och annan trevlig och informativ läsning).

Vidare, ännu ett IP-nummer (90.229.234.12) påstås ha blivit anmält i enlighet med IPRED-lagen. Det verkar inte vara någon som kan bekräfta detta än, det enda som går att hitta i nuläget är en bild på ansökan och bildtexten "Meddelande till 90.229.234.12, se upp dude".



Annan information jag hittat hos bitchware.se angående detta IP:


"IP Location: Sweden - Lund, Skane Lan Lat: 55.7000 Lon: 13.1833"

Sådana här sökningar på "IP Location" är inte alltid hundraprocentigt korrekta, som jag fick erfara när jag sökte på mitt eget IP (och det visade på en närliggande stad -- nära, men inte rätt). Jag utgår dock ifrån att det gäller ett område någonstans kring det här Skåne-området.

"Org.nr går till Prinfo Grafiskt Center i Malmö (www.prinfogc.se) som ser ut att vara ett tryckeri (?)"

Det är alltså med högsta trolighet inlämnat till Malmö tingsrätt. Om jag inte kommer över uppgifter på att någon annan offentliggjort dokumentet i morgon bitti går jag till tingsrätten under dagen imorgon och söker på handligen via organisationsnumret som kan ses på bilden.

Slutligen, SvD.se rapporterar att ePhone tar striden med Danowsky/Pontén och deras hejdukar -- toppen!


"Förlagen vill veta vem som finns bakom en viss ip-adress som kan kopplas till en av Ephones kunder.

Men företagets vd Bo Wigstrand vill inte lämna ut uppgifterna. Han anser att bevisningen är för svag.

– Det måste finnas belägg för anklagelserna om vi ska lämna ut dessa uppgifter. En jurist tittar nu på det här."


Stå på er, ePhone!

- isutoshi

7 kommentarer:

Anonym sa...

Från Sydsvenskan, pappersversionen 9/4:
"I måndags kväll utsattes Grafiskt Center i Sverige AB för ett dataintrång.
Någon okänd tog sig in i företagets affärssystem med hjälp av användarnamn och lösenord som tillhör en anställd. GC polisanmälde intrånget - men bestämde sig också för att testa den nya Ipredlagen.
Enligt företagets ansökan till Malmö tingsrätt har den som gjort intrånget kommit åt företagets egenutvecklade och upphovsrättsskyddade affärssystem.
Därför vill man få ut namnet på personen bakom ip-adressen som intrånget skedde ifrån.
-Jag är ingen jurist, men det är ett sätt att pröva lagen, vad den kan gälla för och inte gälla för, säger Marcus Lindberg, platschef i Malmö för GC.
[...] informationen kommer att lämnas till polisen för att förenkla utredningen.
Enligt GCs ansökan till tingsrätten har samma ip-adress även gjort intrång 21 gånger under mars [...]

isutoshi sa...

Ahh, då var det ett legitimt skäl denna gången -- sådana intrång ska beivras, utan tvekan. Hoppas de tar fast rätt person bara, IP-adressen kan i värsta fall visa sig vara ännu en hackad dator (d.v.s. att hackaren använt datorn som en proxy för att skydda sitt eget IP).

Jag önskar Grafiskt Center i Sverige lycka till och håller tummarna för att inte deras företags affärssystem kommer i orätta händer.

Tack för informationen, "Anonym". :)

Michael Gajditza sa...

Hej! Du kke läste att jag talat med VD på ePhone och skickat material även till deras advokat?

Skrev en efterlysning på dig på min blogg nyss där jag ber dig ta kontakt med mig via min mail som du hittar högst upp till vänster på bloggen.

Jag har alltså ett förslag och en förfrågan från tredje statsmakten som jag lovat att vidarebefordra. Så hör gärna av dig!

Mvh Micke

Michael Gajditza sa...

Glömde ju säga tack för ditt vänliga blogginlägg!! Tack!! :-)

isutoshi sa...

Det är jag som ska tacka, utan dig hade inte mina bestridanden kommit så långt. :)

Jag läste om din kontakt med ePhone, mycket bra. Jag tog också kontakt med dem, men du hade då redan hunnit före (bortom min vetskap).

Mailet är skickat, väntar tålmodigt och spänt på ditt svar. :)

- isutoshi

Michael Gajditza sa...

Godmorgon!

Kort fråga bara eftersom vi lever i den värld vi gör där det i sammanhang som tingsrättsförhandlingar fortfarande är viktigt med titlar och formell utbildning. Vad kan jag kalla dig? Kan jag skriva att dipl.ing. i nätverksteknik eller något åt det hållet så är det bra, kan jag det inte så får fakta tala för sig själva. Du förstår säkert hur jag menar.

isutoshi sa...

Har missat att svara här såg jag nu... jag kan tyvärr inte stoltsera med någon fin titel, jag är autodidakt. Det skulle dock inte spela någon roll, jag är i det här läget inte intresserad av några vittnesmål eller dylikt. Vill i det längsta undvika att hamna i nåt hemligt register hos APB, som jag utgår ifrån att de med största sannolikhet håller.

Det känns bättre att arbeta lite i det fördolda, så "anonymt" som det möjligtvis går i dagens Sverige...